کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی - کسب درآمد اینترنتی - بازاریابی اینترنتی
کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی - کسب درآمد اینترنتی - بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی دیجیتال (digital marketing) به مجموعه فعالیت های گفته میشود که برای اهداف خاص مانند تبلیغات محصولات، خدمات و … که در بستر اینترنت انجام میشود را دیجیتال مارکتینگ می گویند. و یا به زبان ساده دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای بازاریابی برای دیده شدن.

در این مقاله راجب دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای بازاریابی دیجیتال صحبت خواهم کرد. پس با من در این مقاله جذاب همراه آکادمی مومنی باشید.

  

مزیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

طی چند سال اخیر با همگانی شدن اینترنت در دنیا و ایران و پا به دنیا گذاشتن تلفن های همراه هوشمند سیل
عظیمی از افراد جامعه تقریبا ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد افراد گوشی هوشمندار شدند. طوری که از بچه های ۱۰ ساله تا پیر مردهای ۸۰ ساله یک گوشی هوشمند دارند.
اما اتفاق زمانی رخ داد که شبکه اجتماعی اینستاگرام و مسنجر تلگرام پا به دنیا گذاشتند. و آدم ها به طور میانگین حدود ۲ تا ۸ ساعت از زمان ۲۴ ساعته خودشان را در این شبکه ها و در اینترنت می گذرانند. همین ماجراها باعث شد تا دیجیتال مارکتینگ بیشتر دیده شود و آدم ها به این فکر افتادن تا محصولات و خدمات خودشان را در اینترنت و شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند و به فروش برسانند.
در واقع اینترنت و شبکه های اجتماعی بستری را ساختند تا کسب و کارها تبلیغات محصولات خودشان را در این مکان انجام دهند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت برای ارائه دادن خدمات و محصولات به افراد جامعه. در واقع ما از ابزارهای که در بستر اینترنت موجود هست استفاده می کنیم تا خودمان و محصولاتمان را به جامعه بشناسیم.
امروز بازاریابی دیجیتال با بازاریابی شبکه های اجتماعی آمیخته شده است. و ما از شبکه های اجتماعی برای دیجیتال مارکیتنگ کمک میگیریم.
در واقع دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای مثل سئو، ایمیل مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و…
اگر بخواهم یک نکته بسیار مهم و کوتاه بگوییم. این است که برترین و عالی ترین ابزار دیحیتال مارکتینگ سئو است و برترین ابزار شبکه های اجتماعی اینستاگرام می باشد.
بسیاری از افراد بر این باوردند که دیجیتال مارکتینگ فقط مخصوص کسب و کارهای اینترنتی می باشد (کسب و کارهای که وب سایت دارند) و کسب و کارهای آفلاین (مغازه های سنتی) از این بستر نمی توانند استفاده کنند. اما باید بگوییم که دیجیتال مارکتینگ محدود به کسب و کارهای آنلاین نیست و تقریبا تمامی کسب و کارها می توانند از این بستر استفاده کنند.
چند وقت پیش دنبال قهوه تیو اینترنت بودم. توی تلگرام وارد کانالی شدم که هیچ وب سایتی نداشت و فقط یک کانال تلگرام و یک اینستاگرام داشت. با کانال تلگرام تبلیغ در کانال های بزرگ شهرو داده بود و با همین یک کار کلی فروششرو افزایش داده بود با اینکه مغازه در یک مکان دور افتاده ای از شهر بود. پس لطفا فکرتان را محدود نکنید.

دیجیتال مارکتینگ

چرا بازاریابی دیجیتالی انقدر مهم است؟

این دید که من یک محصول و یا یک خدمت بسیار عالی دارم که بقیه باید من را پیدا کنند تا بدانند محصولم چیست؟ یک دید کاملا اشتباه است. شما اگر بهترین محصول دنیا را داشته باشید و از ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید مطمئن باشید شکست خورده اید. چون در هر حوزه رغیب وجود دارد و اگر شما از بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید رغیبان شما استفاده می کنند و آنها برنده این بازار و نبرد خواهند شد.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای بسیار زیادی دارد اما من در این مقاله سعی می کنم تمامی این ابزارها را معرفی کنم و اگر تمام ابزارها را معرفی نکردم در آپدیت های بعدی مقاله حتما کاملترش می کنم.

۱٫ بهبود سایت برای موتور جستجو گوگل یا سئو (SEO)

همین طور که در نکته بالا گفتم اگر بخواهم برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را نام ببرم قطعا آن سئو است. برتری سئو نسبت به روش های دیگر دیجیتال مارکتینگ این است که ترافیک هدفمند به وب سایت شما روانه میشود. و از آن مهمتر ایم روش رایگان است. البته شاید تبلیغات هم ترافیک هدفمند به وب سایت بدهد اما هزینه های که برای تبلیغات مصرف می کنید کجا؟ و هزینه سئو کجا؟؟ اصلا قابل مقایسه نیست. شاید ۱ صدوم تبلیغات هزینه نبرد.
پس سئو را جدی بگیرید.

سئو دیجیتال مارکتینگ

۲٫ شبکه های اجتماعی یا سئوشال نتورک (Social network)

بعد از سئو قوی ترین ابزار شبکه های اجتماعی و بخصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام است. حدود ۳۵ میلیون ایرانی در اینستاگرام فعالیت می کنند و این فعالیت به گونه ای است که حداقل روزی ۱ ربع زمان را هر ایرانی صرف اینستاگرام می کند. همین مسئله باعث شده است تا اینستاگرام یک ابزار قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ شود.
طبق آمارهای که من از کسب و کارهای متفاوت دارم. کاربرانی که از اینستاگرام وارد سایت میشود بیشترین نرخ تبدیل شدن را دارند. چون مراحل معرفی محصول یا خدمات در اینستاگرام انجام شده و کاربر برای خرید یا اطلاعات بیشتر وارد سایت میشود.
اگر بخواهید بیشترین بازدهی را از اینستاگرام ببرید توصیه می کنم از علم بازاریابی ویروسی یا (وایرال مارکتینگ) بیشتر بدانید تا تبلیغات ویروسی بسازید تا با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرید.
نکته بسیار جالب راجب اینستاگرام این است که خیلی از افراد که در این شبکه فعالیت می کنند وب سایتی ندارند. و این افراد محصولات و خدمات خودشان را در اینستاگرام معرفی می کنند، نکته جالب تر این است که درآمد های بالای ماهانه ۱۰۰۰۰۰۰۰ دارند.

بازاریابی شبکه اجتماعی

۳٫ بازاریابی محتوایی یا (Content marketing)

بازاریابی محتوا یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال است. که مناسب هر نوع کسب و کار آنلاینی می باشد. در واقع در بازاریابی محتوا نیاز کاربر شناخته میشود و براساس نیاز کاربر شروع به تولید محتوا می کنیم. حالا این محتوا می تواند متن، ویدیو، عکس، اینفتوگرافی، پادکست و یا هر نوع فرمت دیگر باشد.
نکته ای که راجب بازاریابی محتوا وجود دارد این است که هم کسب و کارهای اینترنتی بزرگ و هم کسب و کارهای اینترنتی کوچک از این روش استفاده می کنند. در واقع با استفاده از بازاریابی محتوا شما یک چرخه محتوا درست می کنید که اولین جایگاه این محتوا یک خدمت یا یک محصول رایگان است.
زمانی که کاربر از محصول رایگان شما استفاده می کند و رضایت دارد به دنبال محصول بهتر از رایگان است، که این محصول می توانید قیمت خیلی کمی داشته باشد و در نهایت به جای میرسد که مخاطب شما درخواست محصول اصلی را از شما دارد که این محصول قیمت زیادی دارد.

بازاریابی محتوا۴٫ بازاریابی ایمیلی را (Email marketing)

بازاریابی ایمیلی یک روش به شدت جذاب برای مدیر کسب و کارهای اینترنتی است. چون در این روش بیشترین نرخ تبدیل شدن اتفاق می افتد. یعنی شما با ارسال شاید یک ایمیل درآمد بالای ۱۰ میلیون بدست آورید. این رقم فقط یک رقم مثالی است. یعنی بسته به تعداد افرادی ایمیل به شما داده اند و قیمت محصول می تواند خیلی بالا و پایین باشد.
بسیاری از افراد وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ میشود می گویند که ایمیل مارکتینگ دیگر جواب نمی دهد. باید سراغ شبکه های اجتماعی برویم. این صجبت شاید درست باشد. اما برای همه کسب و کارها اینگونه نیست.
اگر دقت کرده باشید. اکثر شبکه های اجتماعی ایمیل های بسیار زیادی میفرستند. اگر این شرکت ها بر این باور بودند قطعا ایمیل نمی فرستادند.
نکته بسیار مهم راجب ایمیل مارکتینگ این است. که تقریبا هزینه ایمیل مارکتینگ صفر است. و ایمیل مارکتینگ هیچوقت از بین نمیرود. برعکس شبکه های اجتماعی که فیلتر میشوند و از بین میروند ایمیل هیچوقت از بین نمیرود.
پس مطمین باشید ایمیل جواب می دهد. فقط باید علم ایمیل مارکتینگ خودتان را بالا ببرید تا بتوانید در بازاریابی ایمیلی موفق عمل کنید.

ایمیل مارکتینگ

۵٫ بازاریابی ویدیوی یا (video marketing)

بازاریابی ویدیو که من اسم بازاریابی معروفول اعتماد را رویش گذاشته ایم. به نظرم بهترین روش بازاریابی برای معروف شدن و اعتماد سازی است. چون وقتی مخاطب با یک چهره طرف است ارتباط بیشتری پیدا می کند تا به چند خط نوشته، همین قضیه اعتماد را بیشتر می کند و از طرفی چهره آن شخص بیشتر در ذهن مخاطب شکل می گیرد و چهرش قابل شناخت است.
چرا اینستاگرام انقدر معروف و جذاب است؟؟ !! چون بر پایه ویدیو و تصویر است.
امروزه هر کاربر اینترنت ترجیح شان است که ویدیو ببینید تا صرفا متن بخوانند. چون ویدیو حوصله کمتری می برد و جذابیتش به مراتب بیشتر از متن است. این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است و گوگل هم به سمتی حرکت کرده است تا جستجو ها را به سمت ویدیو ببرد.

ویدیو مارکتینگ

۶٫ بازاریابی به روش تبلیغات یا (Internet advertisement)

وقتی اسم از تبلیغات به میان می آید تصویر پول نیز در کنارش می آید و بازاریابی تبلیغات مستلزم بودجه تبلیغاتی است.
ما انواع روش تبلیغات را داریم که اگر بخواهم به چندتای برتر اشاره ای کنم. تبلیغات ادز گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات ریپورتاژ آگهی، تبلیغات نیتیو یا همسان، تبلیغاتی نمایشی. و…
یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات روش تبلیغات کلیکی گوگل ادز می باشد. در واقع شما به شرکت گوگل پول پرداخت می کنید تا سایت شما را در اولین نتایج گوگل نشان دهد. بدون هیچ سئوی و فقط با پرداخت هزینه به گوگل. که این نوع تبلیغات جزء تبلیغات کلیکی می باشد. یعنی شما به ازای هر کلیک به گوگل پول پرداخت می کنید.
از دیگر روش های تبلیغات دیجیتال می توان به تبلیغات نیتیو یا همسان اشاره کرد. که این نوع تبلیغات هم جزء دسته تبلیغات کلیکی هستند. تبلیغات همسان در واقع بصورت یک پیشنهاد در سایت های دیگر نمایش داده میشود. و کاربر احساس نمی کند که این یک تبلیغ است، فکر می کند این یک پیشنهاد است. از برترین شرکت های که در این زمینه فعالیت می کنند می توانم به شرکت یکتا نت اشاره کنم. که مجری اینگونه تبلیغات هستند.

ادز گوگل - بازاریابی دیجیتال

ریپورتاژ آگهی

یکی دیگر از روش های تبلیغات که به نظر من نباید جزء تبلیغات باشند، ریپورتاژ آگهی ها هستند. در واقع ریپورتاژ آگهی جنبه تبلیغاتی کمی دارند و بیشتر جنبه بک لینک گیری دارند. ریپورتاژ آگهی چندین مزیت دارد. که اولی همینطور که گفتم می توانید از سایتی که ریپورتاژ سفارش می دهید بک لینک دائمی دریافت کنید. دومین مزیت این است که اسم برند شما در سایت دیگر برده میشود و این یعنی سایت شما محبوب است. که از لحاظ سئو یک پون مثبت محسوب میشود. سومین مزیت این است که احتمال کلیک بر روی ریپورتاژ شما بسیار زیاد است و همین خودش یک ترافیکی را به وب سایت شما میدهد. و شاید مهمترین مزیت ریپورتاژ کمک زیاد به سئو سایت شما است. بسیاری از سایت های که در صفحه اول مخصوص در کلمات سخت مثل حوزه گردشگری هستند ریپورتاژ های بسیار زیادی دارند. وب سایت مثل علی بابا هزینه های میلیاردی برای خرید ریپورتاژ صرف کرده است.

۷٫ تبلیغات نوتیف یا نوتیفیکیشن

یکی از جدیدترین نوع دیجیتال مارکتینگ ارسال نوتیفیکیشن است. که به اسم نوتیف نیز شناخته میشود.
این نوع دیجیتال مارکتینگ با آمدن اپلکیشن های موبایل بیشتر دیده شد. در واقع این روش از طریق مرورگر اینترنت مثل کروم، موزیلا، اوپرا و … پیام های را ارسال می کنند. و همچنین در موبایل هم بسیار پیش آمده که در حال استفاده از اپ هستید که تبلیغی در موبایل شما و قسمت بالای موبایل شما نشان داده میشود. که در اپ های ایرانی بشدت هم آزار دهنده هستند و من به شخصه اصلا اپلکیشن های ایرانی استفاده نمی کنم بخاطر استفاده بیش از حد از نوتیفیکیشن ها هستند.
اگر بخوام در این زمینه سایتی را معرفی کنم سایت نجوا می تواند بهترین گزینه برای ارسال نوتیف باشد.

جمع بندی و کلام آخر

همانطور که در مقاله اشاره شد دیجیتال مارکتینگ یک ابزار قدرتمند برای یک مدیر کسب و کار اینترنتی یا کار آفرین است. و اگر مدیری از این ابزارها استفاده نکند محکوم به شکست است. شما در این بازار کسب و کاری را نمی توانید پیدا کنید که از این ابزارها استفاده نکرده باشد و موفق شده باشد. از طرفی وقتی بحث رغیبان وسط می آید شما باید در آنجا باشید تا بتوانید شما نیز قسمتی از بازار را بدست بگیرید.
نکته بسیار مهم این است که دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی و حتی کسب و کار آفلاین درهم آمیخته شده اند و اگر شما به سمت این گونه کسب و کارهای می آید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ نیز جزی از این پروسه موفقیت و کسب درآمد است.
امیدارم با خواندن این مقاله قطره ای هرچند کوچک به اطلاعاتتان افزوده شده باشد. و خیلی خوشحال میشوم نظرات و ابهامات و سوالاتتان را با من در این زمینه به اشتراک بگذارید. شما می توانید در پایین همین مقاله در قسمت کامنت ها کامنت خودتان را بگذارید. ممنون از اینکه وقت گذاشتید و سپساس فراوان از شما.


منبع: http://moomeni.com/digital-marketing/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد